fredag 24. oktober 2008

LMS, fronter, på vår skole

Før jeg skal begi meg ut på oppgavene i dette kurset vil jeg beskrive hvordan vår skole, Kjerringøy Skole, bruker/ikke bruker LMS. Dette vil jeg gjøre fordi det vil ligge noe til grunn for besvarelsene og mitt arbeid med lærestoffet i dette kurset. 

Jeg har blant annet som mål med dette kurset å få hele skolen til å ta i bruk Fronter i undervisninga. Ikke bare til å legge ut informasjon som f.eks ukeplan, men en mer pedagogisk bruk i undervisninga. Jeg ønsker at mine kolleger skal se nytteverdi i dette verktøyet, i første omgang for elevene, men også for seg selv. 

Fronter har vært i bruk i Bodø Kommune i lengre tid, men det ble første gang introdusert på vår skole for ca 6 år siden. Da hadde alle lærerne et lite to-timerskurs som gikk på det helt elementære som f.eks pålogging, hvordan legge ut et dokument osv. Flere av oss synes dette så bra ut, noen klødde seg i huet og noen til og med ristet på det. Dette er vel ikke et uvanlig utgangspunkt når noe nytt blir introdusert.

Etter dette kurset var det et par av lærerne som prøvde ut noen få av mulighetene i Fronter. Det ble med det, og Fronter ble mer eller mindre glemt og gjemt i noen år. Helt inntil vi fikk en lærer i et årsvikariat for to år siden. Han hadde gode IKT-kunnskaper, og børstet støv av fronter hos oss. Dette året ble fronter tatt i bruk til disse formålene: legge ut ukeplan, dokumenter med oppgaver til elevene, elevene kunne levere oppgaver og lenker i fag.  Det ble tatt i bruk i bare noen fag (avhengig av lærer) på noen trinn.  Det ble altså ikke satset på dette for skolen i sin helhet, noe halvhjertet, men et godt forsøk på å ta det i bruk. 

Etter dette året sluttet denne læreren, og siden har Fronter ikke vært i bruk. 

Da kan man spørre seg: Hva skal til for å få dette læringsverktøyet intergrert i vår hverdag. Jeg håper å komme fram til noen ideer rundt dette i løpet av dette kurset, og iverksette dem når jeg er tilbake i undervisning igjen. 
Jeg har nå "utlevert" skolen vår noe, men tror det er viktig skal jeg oppnå målet med at alle skal ta i bruk Fronter i det daglige. 

I neste innlegg vil jeg skrive litt om hvilke utfordringer vi møtte det året Fronter var i bruk.


1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg synes du har gode ambisjoner om å ta med deg det du lærer til dine kollegaer! Veldig flott og håper du lykkes med dette og får noe utbytte av kurset :-)