fredag 24. oktober 2008

Noen tanker om hva som må til

Jeg har i forkant av dette kurset gjort meg noen tanker om hva som må til ved vår skole for å få Fronter til å bli en naturlig del av undervisninga, og noe som alle tar i bruk. 
 
Vi har alle en velkjent travel hverdag med mange gjøremål, liten tid felles, liten tid hver for seg, dørstokkmila med å komme i gang osv, osv..... Dette er faktisk bare unnskyldninger, men samtidig en realitet. 

Dette tror jeg blir viktige elementer: 

God opplæring av alle lærerne og etter hvert elevene. Kompetanseheving.

Det må settes av tid til å ta det i bruk, tid til å prøve å feile. Ikke være noe som kommer opp på alt annet i en travel hverdag. Det vil si at skolen/ledelsen må satse på dette og rydde noe plass. Det må være et helhjertet og genuint ønske. En felles motivasjon.

Et ønske om å ta det i bruk hos lærerne. Kanske et ønske om å sette av litt ekstra tid i en periode for å lære seg å bruke verktøyet.

En presentasjon av og opplæring i mulighetene i verktøyet.

En ansvarlig og inspirator som følger opp, kommer med "oppgaver", råd, input osv.

Kanskje man må  "tvinges" til å ta det i bruk. Med det mener jeg at det eksempelvis ikke finnes papirvarianter tilgjengelig, og noen pålagte oppgaver.

Må kunne bruke det slik at men ser gevinsten av det.

Det må bli en holdningsendring hos enkelte lærere. 

Det er mulig at noen av mine tanker er feil. Det blir spennende å høre andres erfaringer om bruken. Man har mye å lære av hverandre. 


1 kommentar:

Unknown sa...

Opplæring er helt klart en viktig faktor. Du snakker om forankring i ledelsen, og det er min erfaring at dette er veldig viktig. I tillegg må det være lov å feile, og det må bli en kultur for å dele erfaringer.

Jeg synes i det hele tatt at denne listen din er veldig god! Du tenker helt rett, og har de rette forutsetningene for å lykkes!