fredag 29. mai 2009

Krav til et ideelt verktøy

Her skal jeg skrive litt om hvilke krav min skole vil stille til et testverktøy.
Dette er ikke diskutert med mine kolleger, men er mitt eget syn på hva jeg synes vil være viktig på vår skole.

Det finnes mange testverktøy "på markedet". De mest brukte LMS´sene i norsk skole har integrert testverktøy, men det finnes også mange enkeltstående programmer, f.eks Hot Potatoes og Exam Proffessor. Både de integrerte og de enkeltstående kan begge være godt egnet å bruke i undervisningssammenheng, og kanskje kan en variasjon være lurt? Men jeg tror at det i det lengre løp kan være flere fordeler med å bruke testverktøyene som er integrert i LMSéne. 

For eksempel er både Fronter og It´s learning sine testverktøy gode når det gjelder mulighet for å gi tilbakemeldinger samt føre statistikk. Eksempelvis kan man gi elevene manuell tilbakemelding på besvarelsen, i tillegg til at det også kan være automatisk retting. Automatisk retting bør kunne gi både karakter og prosent rett. Begge disse mulighetene synes jeg er viktig. Gode tilbakemeldinger er viktig for at elevene skal kunne utvikle sine kunnskaper, og dermed føre til videre læring. Det er også viktig å vite hva man får til, og hvor man evt må "trå til" litt ekstra. Dette gjøres best ved manuell retting. 
Ved at læreren får ulike statistikker i etterkant, kan han/hun analysere testen, for så å forbedre den. Var noen spørsmål for vanskelig, noen for lett osv..
Det er også bra med mulighet for at eleven får umiddelbar tilbakemelding, og med mulighet for at læreren kan legge inn kommentarer som f.eks: "les mer på side 34 i boka for å lære mer om dette". Da vil testene fungere godt i en formativ vurdering. 
Webbasterte quiz som ikke nødvendigvis er ment for å bruke i læringsinstitusjoner mangler ofte mulighet for å analysere resultatene, lage statistikker osv. 
Disse testverktøyene inneholder også for det meste lukkede spørsmål. 

Videre synes jeg det er viktig at det er tilgang til flere spørsmålstyper. På dette er eksempelvis It´s learning svært god, med hele ti ulike spørsmålstyper. Dette gir større muligheter både til å variere spørsmålene og teste på flere nivå på Blooms taksonomi for læring. Variasjon gir dessuten også motivasjon. Det også viktig at spørsmålstypene gir mulighet for å gi både åpne og lukkede spørsmål.
Når det gjelder spørsmålene synes jeg det er viktig å ha mulighet til å benytte stimuli som f.eks bilder og video. 

Videre lister jeg opp en del generelle innstillinger for testen som jeg synes er viktig:
  • randomisering (tilfeldig trekk av spørsmål)
  • mulighet for å begrense tiden på testen 
 Punktene over gjør det bl.a lettere å forhindre juks.

  • åpningstid for testen
  • begrenset antall forsøk
  • begrense varigheten
  • et visst antall dager mellom hvert forsøk
Disse punktene er fine å kunne ta i bruk, alt ettersom hva som er formålet med testen.

Det bør være mulighet for å forhåndsvise testen og redigere spørsmål slik at testen kan forbedres.

Brukervennlighet for både den som skal lage og den som skal ta testen er viktig. Dersom man må bruke veldig lang til på å forstå eller at det er et uoversiktlig program, vil mange lettere kunne legge det bort, og teskelen for å ta det i bruk være større.

Mulighet for å bygge opp en spørsmålspool er en viktig funksjon. Man kan da dele spørsmål med andre kollegaer, hente spørsmlå fra tidligere og ikke finne opp kruttet på nytt hver eneste gang. På sikt vil dette være tidsbesparende. Skal man få en god spørsmålspool er det viktig at man kan eksportere og importere spørsmål. I en spørsmålspool bør man kunne katogorisere spørsmålene. Det blir da mer oversiktlig og lettere å finne frem i etterkant.

Et stykke ned på lista kommer layout. Dette er nødvendigvis ikke så viktig, men på den andre siden er layout og design viktig i dagens samfunn. Godt design kan gi god brukervennlighet og motivajson. Her er et eksempel på et testverktøy med (etter min smak) god layout/design. 


http://www.examprofessor.com

Ingen kommentarer: