Gjennom mine to kurs på HiST synes jeg selv at jeg er blitt godt kjent med test-verktøyet i It´s learning. Jeg liker dette godt på mange måter, og kunne gjerne skrevet om dette. Men nå har det seg slik at Bodø Kommune bruker Fronter som LMS, og det er på tide å sette seg inn i dette test-verktøyet (har ikke brukt det før). Det er tross alt dette jeg skal bruke når jeg skal tilbake i arbeid fra høsten av.
Fronter har en egen spørsmålsbank. Dette er en database for spørsmål og oppgaver som kan hentes inn i prøver. Spørsmålene knyttes til kategorier (eks kald krig, 2.verdenskrig, 1.verdenskrig osv), og kan for eksempel legges i et samarbeidsrom for lærere. Slik vil man på sikt kunne bygge opp en betydelig spørsmålsbank. Man kan hente ut spørsmål og benytte i egne prøver.
Jeg ønsker også å bli kjent med flere testverktøy (utenfor LMSéne). Det er noe jeg skal bruke denne siste halvdelen av kurset til.
Test-verktøyet i Fronter finner man i mappen arkiv, men kan også legges som en egen knapp til venstre, i menyen.
Innstillinger for en prøve:
En tom nyopprettet prøve ser slik ut:
Start med å sette de generelle innstillingene:
Gi testen en tittel og en beskrivelse.
Det finnes videre muligheter til å lage en "åpningstid" for prøven.
Man kan velge om prøven skal rettes automatisk eller manuelt.
Valget anonym kan være relevant dersom prøven for eksempel benyttes som en evaluering/undersøkelse.
Når man skal sette innstillingene for gjennomføring av testen gjøres dette under fanen gjennomføring. Her kan man velge om man vil vise autonummerering av spørsmålene, vise spørsmål i tilfeldig rekkefølge eller ikke, begrense varigheten på prøven og definere antall tillatte forsøk og om det skal gå en visst antall dager mellom hvert forsøk. Er prøven tidsbegrenset kan elevene følge med på gjenværende tid av prøven, man kan også legge inn en advarsel om at tiden snart er ute, og at prøven vil bli lagret.
Du kan avgjøre om prøven skal tas flere ganger eller om kun ett forsøk er tillatt.
Spørsmålstyper:
Man lager spørsmålene ved å klikke på "nytt spørsmål" til venstre i bildet.
I Fronter finnes disse mulighetene:
- Tekstfelt - et lite tekstfelt for korte svar
- Tekstvindu - tekstvindu som får rullefelter etterhvert som tesktmengden øker
- Radioknapper - (bare et svar per spørsmål, lukket spørsmål)
- Avkrysningsbokser
- Nedtreksfelt - (bare et svar per spørsmål)
De to første spørsmålstypene er såkalte åpne spørsmål der elevene må svare med egne ord. Disse må rettes manuelt. De tre siste er lukkede spørsmål, og elevene må velge svar ut fra på forhånd definerte svaralternativer. Disse spørsmålene rettes automatisk. De tre siste er varianter av den samme måten å løse en oppgave på. Fronter har altså dessverre få spørsmålstyper å velge mellom.
Man kan også lage en matrise der man grupperer spørsmål som har de samme svaralternativene.
Man angir svaralternativene sammen med eventuelle poeng.
Man kan også legge til flere svaralternativ.
Elevene kan gi tilbakemelding på hvert enkelt spørsmål (må krysse av for å tillate dette). Dette er en veldig flott mulighet der elevene kan få vist mer kunnskap enn akkurat det som det spørres etter.
Tilbakemelding/statistikk:
Når det gjelder tilbakemelding til elevene kan de få automatisk tilbakemelding etter avsluttet prøve, og det finnes muligheter for å vise: rette svar, maksimum og minimum poeng, besvarelse med poengverdi og poengsum, testresultatet i prosent og vise pop-up melding. Du kan bestemme om elevene skal få se rette svar eller ikke. Tilbakemelding kan også vises i porteføljen.
Her (under fanen statistikk, generelt) finner man en oversikt over besvarelsene sammen med resultatene. Man kan klikke på den enkelte elev for å se detaljene samt gi eventuelle tilbakemeldinger.
Svarene vises som under, og lærer kan legge til kommentar til svarene, og til hele besvarelsen.
Fronter har en egen spørsmålsbank. Dette er en database for spørsmål og oppgaver som kan hentes inn i prøver. Spørsmålene knyttes til kategorier (eks kald krig, 2.verdenskrig, 1.verdenskrig osv), og kan for eksempel legges i et samarbeidsrom for lærere. Slik vil man på sikt kunne bygge opp en betydelig spørsmålsbank. Man kan hente ut spørsmål og benytte i egne prøver.
Redigere en prøve:
Man har mulighet for å redigere et spørsmål. Dette gjør man ved å enten klikke på spørsmålet i navigeringsvinduet til venstre, i forhåndsvisning eller i liste.
Forhåndsvise en prøve:
Det er mulig å forhåndsvise prøven. Denne muligheten er viktig nettopp for å kvalitetssikre den, og evt gå tilbake å gjøre endringer dersom man oppdager noe som burde vært anderledes.
Det kan se slik ut:
Prøven må tilslutt aktiveres for at elever kan ta den.
Etter at prøven er besvart kan man ikke endre spørsmålstypene. Besvarelsene må i så fall slettes for å endre prøven.
Læringsmål:
Dersom en prøve skal benyttes i forbindelse med mappevurdering, kan den knyttes til læringsmål (dette forutsetter at læringsmålene er tilgjengelige i rommet).
Avansert bruk:
Fronter legger til rette for utveksling av spørsmål og prøver mellom ulike rom. Dette muliggjør en raskere oppbyging av egen spørsmålspool, og en mer avansert bruk av testverktøyet. Testen lages som en XML-fil. Man velger spørsmål fra listevisning, så eksporter. Den som skal ha spørsmålene til import, kan for eksempel få dem sendt via E-post. Man må først opprette en ny, tom prøve før det er klart for import.
Øving med grafikk og matematiske uttrykk:
Det finnes en mulighet for å implementere en likningseditor i Fronter, men dette er et tilleggsprodukt. Man kan da skrive matematiske uttrykk, likninger og grafer.
Brukervennlighet
Jeg synes det var enkelt og greit å bruke testverktøyet Fronter, men skulle gjerne hatt tilgang til flere spørsmålstyper for å variere testen mer, og dermed gjøre den mer motiverende for elevene.
Fronter har laget flere e-læringskurs som viser hvordan man bruker test-vektøyet. Her er et eksempel: How to create a test
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar