onsdag 21. april 2010

Refleksjon rundt sosiale medier og personvern


Siden jeg i fjor tok videreutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag om sosiale medier, har jeg tatt dette i bruk i min undervisning. Min erfaring med det er sålangt bare positiv. Jeg treffer elevene på en arena de er til daglig, og det skaper aktivitet og engasjement sammenlignet med mer tradisjonelle undervisningsmetoder.
Elevene ivrer etter å lære å bruke disse nye mediene, og de aller fleste tar det lett. Jeg har blogget en del tidligere om sosiale medier. Du kan jo evt
ta en titt på eldre blogginnlegg.


Gjennom utstrakt bruk av dette, og publisering av elevenes "verker" gjør veldig bevisst på hva de legger ut. Det er artig å se utviklingen av dette i løpet av det året de har jobbet på denne måten. Vi startet dette skoleåret med at elevene postet et innlegg på bloggen om personvern og nettvett.
Ved at vi bruker sosiale medier ofte, kommer vi stadig inn på tema "personvern og nettvett" og titt og ofte dukker nye spørsmål som "har jeg lov til dette" opp.

Begrensninger i bruk av sosiale medier er at faktisk noen elever ikke har nett
-tilgang hjemme ennå. Det at elevene har tilgang på hver sin PC på skolen, gjør det enklere å gjennomføre opplegg som baserer seg på sosiale medier. Jeg er slettes ikke sikker på at det er like lett å gjennomføre på store skoler, med begrenset tilgang på PC.

Noen tanker jeg har gjort meg er: Mister "mediet" noe populæritet ved at de tas i bruk i skolen?

Variasjon i undervisningsmetoder er fremdeles viktig. Vi vil vel ikke at våre elever skal bli slik:

1 kommentar:

Thomas sa...

Inspirerende å lese dine refleksjoner, ikke minst fordi de bygger på positive erfaringer med bruk av sosiale medier i skolen.
Jeg ser ingen grunn til at skolen skal ødelegge "mediets" popularitet - tvert imot.