lørdag 8. november 2008

Øving 1 - Pedagogisk bruk av LMS

Dette blogginnlegget er øving 1 i dette kurset.  Jeg skal ta utgangspunkt i et eksisterende undervisningsopplegg hvor en læringsplattform inngår, og planlegge endringer som jeg mener vil tilføre merverdi.

Jeg var 1 mnd i undervisning dette skoleåret før jeg gikk ut i svangerskapspermisjon. Da underviste jeg blant annet ungdomstrinnet (8.-10.kl) i samfunnsfag. Tema var geografi og verdensdelene. Dette er et omfattende tema, men da jeg kun hadde 3-4 uker til disposisjon, valge jeg å fokusere på kartkunnskaper om emnet.

Som beskrevet i tidligere blogginnlegg har ikke vår skole tatt i bruk Fronter, så denne delen blir et tenkt opplegg. Jeg går ut i fra at Fronter har vært brukt til å legge ut noen dokumenter. Disse dokumentene inneholder fagstoff, fordi skolen ikke har bøker til alle på trinnet. 

I denne øvingen skriver jeg at jeg vil bruke Fronter som LMS da det er det vi har tilgang til på vår skole. Når jeg kommer med forslag til pedagogisk bruk av LMS tar jeg utgangspunkt i mulighetene som finnes i It`s learning fordi det er det jeg har lært om på dette kurset. 

Det tidligere opplegget

Målene for det tidligere opplegget var:
  • Lese, tolke og bruke papirbaserte kart og kunne bruke karttegn
  • Lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovedtrekk i verden og sammenligne ulike land og religioner.  (Læreplan for kunnskapsløftet, Samfunnsfag)
Det ble satt av to timer til introduskjon og verdenskartet generelt. Videre jobbet klassen med hver av de 7 verdensdelene, med en time på hver verdensdel. Til slutt var det en time med repetisjon og en to-timers prøve. 
Arbeidsmåtene var relativt tradisjonelle med forelesninger, samtale, selvstudium, individuelt arbeid og gruppearbeid. I tillegg til kopierte utdrag fra lærebøker (som var tenkt lagt ut på Fronter) tok elevene i bruk nettsider som caplex, globalis, wikipedia og gruble.net.

Det varierte hva elevene foretrakk. Noen valgte å bruke atlas, mens andre brukte nettstedene som kilder. Mange likte godt gruble.net sin side der de kunne trene på land og hovedsteder.

Prøven var også ganske tradisjonell med spørsmål om land, hovedsteder, store byer, fjellkjeder, landegrenser osv.

For det nye opplegget, der pedagogisk bruk av LMS inngår, kan jeg tenke meg disse endringene:

Nye mål
I tillegg til de gamle målene hentet fra kunnskapsløftet ønsker jeg å tilføye:
  • Elevene skal kunne diskutere og drøfte tema
  • Ta i bruk ulike digitale medier for å belyse tema fra flere sider
De nye endringene i bruken av LMS

Jeg vil starte med å presentere mål og hva som skal vurderes for elevene. Dette vil jeg presentere på oppslagstavlen slik at elevene stadig blir minnet på dette. Her kan jeg også etterhvert komme med tidsfrister for oppgaver.

Jeg ser for meg at jeg kunne lagt ut en "før-test" i form av en quiz. Denne testen skal ikke vurderes av lærer, men fungere som en inspirasjon og motivasjon til å ta fatt på emnet. Testen skal gå i bredden på tema, og elevene kan ha muligheten til å ta testen igjen etter avsluttet tema for å se om de fikk høyere skår denne gangen.  En quiz, som ikke nødvendigvis assosieres med læring av elevene, kan virke motiverende i seg selv.

På Fronter vil jeg også legge ut lenker til gode nettsteder.  Elevene vil kunne bruke den tiden de ønsker på ulike kilder. Dette vil være med på å individualisere undervisninga. Eleven kan velge bort det som blir for vanskelig, og trekke inn det man synes er interessant.

Jeg vil opprette et diskusjonsforum der elevene kan diskutere faglig rundt emnet. Jeg som lærer vil være aktiv her ved å svare på innlegg og stille spørsmål. Dette vil gi et bedre læringsmiljø. Et eksempel på et spørsmål man kan stille innenfor dette tema på et forum er: "Hvilke endringer har skjedd på Europakartet de siste 20 årene, og hva er hovedsaklig årsaken til disse endringene?". Å skrive på forum vil som tilleggsgevinst gjøre elevene flinkere i å uttrykke seg skriftlig.

Jeg vil også kunne stille spørsmål og lage diskusjoner som går på metalæring. Hvordan lære navn på land og hovedsteder. Elevene kan skrive om hva de gjør/hvilke metoder de tar i bruk for å lære seg dette. Da kan andre lever få noen gode tips til sin egen læring. Mitt innlegg kan f.eks være å legge ut denne lenken fra YouTube. Eller kanskje denne lille jenta kan gi litt inspirasjon til ungdomsskoleelever? Det er lurt å ta vare på humoren. Det skaper motivasjon.

Jeg vil lage et eget forum som går på elevenes egne erfaringer og opplevelser. Elevene kan få fortelle hvilke land de har vært i, hva de opplevde i landet og beskrivelse av landene/stedene de har besøkt. Dette kan fort bli litt utenfor det reint faglige, men for mange vil dette virkeliggjøre og billedliggjøre tema. Kanskje noen vil legge ut bilder fra reisen. Dette kan være nyttig for alle, men vil egne seg spesielt godt for elever med lærevansker og de som synes fagstoffet er tungt å fordøye. 

Jeg vil legge ut dokumenter med fagstoff som elevene kan lese. 

Jeg kan lage tester til hver verdensdel underveis der elevene kan få svarene med en gang. Eksempler kan være  å koble land med hovedsteder, byer, elver osv, rangere verdensdelene i rekkefølge etter størrelse, rangere elver og fjell etter størrelse osv. De kan koble flagg med land,  land med religion osv.
Dette blir repetisjon, noe som er med på å fremme læring. 

Jeg kan også lage en test til slutt der jeg ber elevene vurdere undervisningsopplegget. Jeg kan få gode tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg til senere. 

Til slutt vil jeg lage en test (som prøve)


Jeg ser for meg at dette opplegget kan gi disse gevinstene

(Jeg presenterer dette i stikkordsform).
Motiverte elever, tilbakemeldinger på opplegget, et opplegg jeg kan ta i bruk siden, flere innfallsvinkler vil treffe flere elever. Vil fange elevenes oppmerksomhet bedre fordi de aller fleste liker å jobbe på data. Kan få med elever som til vanlig er stille gjennom forum. Det er ikke så farlig å være aktiv når man slipper å snakke høyt foran mange andre. Elevene kan få tid til å tenke, og blir ikke presset til å måtte prestere med en gang og spontant. Alt i alt vil dette gi mer og bedre læring for flere elever. Jeg har også nevnt pedagogiske gevinster underveis i opplegget.
Ved å ha tatt i bruk Fronter i dette undervisningsopplegget har jeg variert undervisninga mer. Dette skaper motivasjon og god læring. 

1 kommentar:

Unknown sa...

Du beskriver et opplegg med bruk av forum, tester og lenker til stoff på nettet. Dette virker trolig aktiviserende og motiverende på elevene. Jeg synes du reflekterer og argumenterer veldig godt. Jeg vil bare si: Lykke til med å prøve ut et slikt opplegg i praksis! Det blir sikkert veldig bra!