tirsdag 25. november 2008

Øving 4 - oppgave 2 - Slide Share


For omtrent ett år tilbake laget jeg en Power Point-presentasjon om samisk musikk for mellomtrinnet. Jeg har gjort noen få endringer, blant annet laget lenker til YouTube. Jeg har valgt å legge ut denne presentasjonen på slideshare. Jeg mener den kan være en ressurs for andre lærere som underviser i musikk eller om samiske tema generelt. Den kan brukes på ungdomstrinnet så vel som mellomtrinnet. Da jeg laget presentasjonen skrev jeg mye på notatsidene som jeg brukte da det ble presentert for elevene. Jeg mener dette kunne vært nyttig informasjon som kanskje burde være tilgjengelig for evt andre ukjente som skal bruke denne presentasjonen. Notater er tankene bak hovedpunktene, og utfyllende stoff, og en presentasjon som f.eks støtte i undervisning kan bli ufullstendig eller misoppfattet uten disse utfyllende opplysningene. 

Jeg brukte mange kvelder på å bli kjent med slideshare. Mitt umiddelbare inntrykk er at et var litt rotete og noe vanskelig å finne frem. Presentasjonene er sortert etter kategorier som f.eks finans, utdanning, helse, bilder og mote. Da jeg søkte på typiske norske skole-emner fikk jeg få eller ingen treff.  Man må sikkert bruke god tid på å bli kjent, og lete fram til gode presentasjoner som egner seg i undervisningssammenheng. 
Jeg synes det er variert kvalitet på presentasjonene.
Det skulle vært mulig å bare søke i de norske presentasjonene. (En slik samling kunne f.eks vært lagt ut på skolenettet.no, og ville blitt deling på nivå 2). 

Med slideshare kan du blant annet:
- se og laste ned andres presentasjoner
- laste opp egne presentasjoner og dele med andre, enten "public" eller "private"
- legge presentasjoner inn i blogger, nettsider eller wikier
- gi kommentarer på andres presentasjoner

Jeg ser nytten av å kunne få inspirasjon fra andres presentasjoner, både i innhold og bruk av Power Point. Er man heldig, treffer man helt og kan bruke hele presentasjonen.
Jeg var innom mange gode presentasjoner, og fikk bl.a noen ideer til hvordan man kan presentere et stoff. Jeg vil tro at lærere i videregående skole kan finne en del fler egnede presentasjoner enn lærere i grunnskolen.

Power Point presentasjoner vises som regel punktvis, og det er skaperens sine tanker og notater som skal fylle ut punktene. Dette kan være en svakhet ved å bruke andres produksjoner,  når en selv ikke står bak innholdet. Skulle det vært mulighet for å vise notatsidene også?

Det var enkelt å legge ut en presentasjon. Jeg måtte opprette en bruker konto, så var det bare å klikke på Download, og finne filen. Det tok en liten stund før den viste seg på siden. Den viste seg på "my slidespace" med tittel samisk musikk. Søkte jeg derimot på dette, kom ikke presentasjonen opp.
Lenken til min presentasjon på slideshare finner du her

Samisk Musikk
View SlideShare presentation or Upload your own.
Det er en fantastisk mulighet å kunne vise presentasjonen rett i bloggen. I øving 3 er blogg mye omtalt og eksemplifisert som et godt pedagogisk hjelpemiddel, og at da elevene eller lærer kan hente relevante presentasjoner inn i blogginlegget vil være svært nyttig. Man slipper å gå videre til slideshare for å se presentasjonen, dvs at det er større sansynlighet for at presentasjonen blir sett når den står i blogginnlegget. 

Slide Share kan brukes i undervisningssituasjonen ved at både lærere og elever kan hente fagstoff og inspirasjon. Det kan også brukes andre veien ved at elevene legger ut og deler sine arbeider med andre.
Det var mange flotte presentasjoner under kategorien "photos". Flere av presentasjonene jeg så kunne f.eks brukes som utgangspunkt og inspirasjon til filosofiske og etiske diskusjoner, eller til tekstoppgaver. En slik bruk kan være aktuell på alle trinn. For å gi et eksempel var det mange flotte presentasjoner om vennskap, noe som også ofte er et tema for tekstskriving i grunnskolen. Her kunne f.eks lærer vise noen ulike presentasjoner i en blogg, som elevene bruker til inspirasjon for en kortere eller lengre tekst. Bruker man blogg til dette formålet, kan også andre elever kommentere, og tekstskaperen kan vidreutvikle teksten sin. 

Ann-kristin Steinsvik påpeker i sin blogg den fordelen at man som foredragsholder/lærer slipper å tenke på og ta med seg presentasjonen sin på minnepenn/cd/pc. Den kan rett og slett vises rett fra nett. Dette er jo genialt, og jeg så ikke den muligheten før jeg leste hennes blogg. Et godt tips.

2 kommentarer:


Ann-Kristin Steinsvik
sa...

Hei Eva!

Jeg er helt enig med deg i at det kan være greit å få notatene som hører til presentasjonen også. Og det er mulig å få det til.

Du kan publisere presentasjonen og dens notater til word,lagre dette som en pdf og legge ut pdf-filen i bloggen.

mvh
Ann-Kristin S

Eva Nohr sa...

Det var flott at det går ann. takk for tipset.