tirsdag 11. november 2008

Øving 2 - oppgave 1 - Tester i min undervisning


I dette innlegget skal jeg skrive om hvordan det er mulig å bruke tester i min egen undervisning.
Jeg skal beskrive tre opplegg der jeg drøfter nåsituasjonen, mulige gevinster og hvordan det skal realiseres i praksis.

Siden jeg ikke er i jobb for øyeblikket, tar jeg utgangspunkt i forrige skoleår når jeg skal løse denne oppgaven.
Forrige skoleår underviste jeg alle klasser på ungdomstrinnet og mellomtrinnet i engelsk (17 timer pr uke). 

Når jeg nå skisserer tre opplegg der jeg kan bruke digitale tester er det i forhold til dette formålet fra læreplan i engelsk, 8.-10.klasse: 

"For å klare oss i en verden der engelsk benyttes i internasjonal, mellommenneskelig kommunikasjon, er det nødvendig å mestre det engelske språket. Dette betyr å utvikle ordforråd og ferdigehter i å bruke språkets lyd-, grammatikk- setnings- og tekstbyggingssystemer" . (Læreplan K06, engelsk 8. - 10.klasse)

Opplegg 1 - Innlæring av gloser/nye ord
Innlæring av nye ord står selvfølgelig sentralt i en språkopplæring. Et godt utviklet ordforråd er viktig for å kunne uttrykke seg både skriftlig og muntlig. Tidligere har jeg hatt gloseprøver til hver lekse, hver uke. Det har vært en motivasjon for elevene til å øve når de vet at de blir testet. Den elevgruppen jeg har hatt har vært veldig opptatt av å få alle rett på disse prøvene. Gevinsten er at elevene lærer seg ordene. Jeg ser at dette opplegget har vært ensformig og rutinepreget. Elevene har lest på glosene på samme måte hver uke ved å bruke gloseboka, holde over og skrive ordet selv og blitt hørt av andre.

Hvordan kan jeg så bruke digitale tester i dette arbeidet?
Man kan bruke spørsmålstypen "finn par". Her får elevene oppgitt både det norske og det engelske ordet. Elevene vil få en hjelp i denne oppgaven, og det kan være en fin måte å starte treningen på. 

Flervalgsoppgave er også fin å bruke. Eksempel: Hvordan skrives ordet "fordi" på engelsk, og eleven får fire ulike valg.

Jeg kan også lage tester med spørsmålstypen "flere svar". Her må elevene ta stilling til ord som ligner hverandre i skrivemåte, og må "holde tunga rett i munnen" for å få rett svar.  

Med læreboka "Crossroads", som brukes på vår skole,  følger det med lydbok på cd. Det går an å legge inn et lydklipp fra lesestykket, med videre et spørsmål om hvordan enkelte ord staves. Her må elevene skrive "fritekst", og trenes i å skrive ordet, men med hjelp fra muntlig uttale. 

Disse testene kan være formative, og elevene kan få svaret umiddelbart. Elevene får en pekepinn på hvor de står.   Testene kan lages slik at de kan tas flere ganger, og elevene får mulighet til å lese mer på ordene de har vansker med.

Elevene kan også lage tester til hverandre. Dette vil engasjere elevene på en positiv måte. De går gjennom fagstoffet på en aktiv og annen måte enn om de bare skal ta tester selv. Elevene kan også ta andres tester, og få repetert fagstoffet.

En summativ test kan være av typen "fyll ut blank"  der de ikke får muligheten til å ta testen mer enn en gang. Da må eleven kunne skrive hele ordet uten hjelp.

Her har jeg presentert mange muligheter å trene inn gloser på, og over tid i undervisninga kan man veksle på å bruke de ulike spørsmålstypene slik at det ikke blir rutine, men variasjon fra gang til gang. Gjennom å bruke disse ulike spørsmålstypene vil det også være større muligheter for å treffe flere elever/tilpasse undervisninga til elevenes ulike behov. 

Gevinstene ved denne måten å jobbe på er helt klart mange. Det er motiverende å bruke digitale hjelpemidler i seg selv, variasjon vil skape motivasjon. Eleven kan konkurrere med seg selv, og se forbedringspotensiale. Elevene jobber med ordene på mange forskjellige måter, og vil gjennom slike tester lære seg ordene mer grundig.  Alt dette vil gi større faglig læringsutbytte. 
Som lærer vil jeg kunne sitte med en "glosebank" til senere bruk. 

Dette opplegget har jeg prøvd ut i min test, som er en del av denne modulen.

Opplegg 2 - grammatikk

Tidligere har jeg kjørt grammatikk-innlæringen ganske tradisjonelt, med gjennomgang av regel, skrive i regelboka, samtale og gjøre oppgaver. Læreverkets nettsider har grammatikkoppgaver som elevene liker godt.

Testverktøyet i it´s learning gir mange muligheter til både innlæring og testing av kunnskaper i grammatikk. Nedenfor velger jeg å skissere noen eksempler på hvordan man kan bruke testene til dette formålet.

Bøying av verb - "riktig rekkefølge" - 
Elevene får oppgitt verbene i ulike tider og skal så sette dem i riktig rekkefølge etter det lærer oppgir i oppgaveteksten.

Forklare en regel, eller skrive en regel i  "åpent svar" - 
Lærer skriver et eksempel i oppgaveteksten, så skal elevene forklare eller skrive hvilken regel som gjelder for eksemplet.
I "åpent svar" kan elevene også skrive om en tekst fra en tid til en annen, f.eks skrive i preteritum det læreren har skrevet i presens.

"Velg fra liste"- I oppgaven kan lærer skrive en tekst i f.eks preteritum. Verbene blankes ut, og elevene kan velge mellom de ulike tidene i lista slik at hele teksten kommer i rett tid.

Lese inn en setning, en lest feil og en lest rett - hvilken setning er formulert grammatisk rett?

" Finn par " - egner seg godt til øvinger i samsvarsbøying.

"Klikk-punkt" kan brukes til innlæring av preposisjoner. Eks klikk "between" de to figurene på bildet.

Jeg har her bare nevnt noen eksempler på oppgavetyper, og vært innom en liten del av grammatikk-pensumet. På grunn av oppgavens omgfang velger jeg å ikke skrive mer om dette, fordi det blir noe "oppramsing". Det er riktignok veldig interessant å jobbe slik, og jeg ser at testverktøyet gir store muligheter til å tenke pedagogisk og kreativt. Det er bare fantasi ( og kanskje noe tid) som setter en stopper for hvor mye man kan gjøre ut av det.

I grammatikken vil det også være svært meningsfylt å lage egne tester til hverandre. Elevene må da jobbe med lærestoffet på en annen måte, og reflektere over det. De gjennomgår lærestoffet på en annen måte og læringsutbyttet vil være stort.

Gevinster ved dette opplegget vil være at variasjon gir motivasjon, flere tilnærmingsmåter gir større sjangs for at lærestoffet vil "sitte". Læringsutbyttet blir større. Læreren får enkelt inn elevenes resultater, og kan gi tilbakemeldinger ut i fra dette. 

Opplegg 3 - tekstbygging

Den dagen elevene skal opp til eksamen i engelsk, er det i stor grad elevens tekstkompetanse som skal vurderes. Det er derfor viktig å trene mye på dette i hele opplæringsløpet.

For å få en god tekstkompetanse er det blant annet viktig å lese mye, ha et godt ordforråd, kunne grammatikken samt kunne en del om de ulike sjangerene. Man kan bruke tester både som en hjelp i innlæringen og som "prøver" i denne sammenhengen.

Bruk av tekstbindere er en viktig del av den skriftlige kompetansen. Testverktøyet i it´s learning har blant annet "åpent svar". Her kan elevene levere inn tekster i ulike sjangere. De kan variere i lengde og innhold. Det kan være alt fra hele fortellinger til bare en innledning, en avslutning osv. 

For å trene på bruk av tekstbindere (which, nevertheless, however osv) kan man bruke "velg fra liste". 

"Kortsvar" - Elevene kan få noen nøkkelord, for så å formulere egne setninger. 

Oppgaver om setningsoppbygging - f.eks rekkefølge. I hvilken rekkefølge kan man sette ordene for at det blir en meningsbærende og rett setning (f.eks i trening av plassering av verbal og subjekt).

Gevinster med dette opplegget vil være som ved de andre oppleggene; mer motiverte elever og større faglig læringsutbytte. Det gir gode muligheter for vurdering og tilbakemeldinger samt at lærer får en spørsmålsbank som kan brukes ved senere anledninger.

Når testene (i alle oppleggene) brukes underveis i innlæringa bør elevene få flere forsøk, god tid og muligheten til å navigere frem og tilbake. De får da en pekepinn på hvor de står, og får muligheter til å gå tilbake til læreboka å øve/lese mer før de fortsetter testen. 
Testene kan og brukes summativt i slutten av en læringsøkt. 

Ingen kommentarer: