lørdag 15. november 2008

Øving 3 - oppgave 1 - RSS


I dette innlegget skal jeg skrive litt om web 2.0 - tjenesten RSS. Jeg skal kort fortelle hensikten med det, hvilken bruk tjenesten åpner for, og hvordan det fungerer i praksis.
Jeg har vært lite borti RSS før dette kurset. I Fronter har man mulighet til å lage RSS, noe jeg har lært om på et kurs tidligere. Jeg har aldri tatt det i bruk før dette kurset.

Hensikten
RSS står for Really Simple Syndication, og det innebærer at man mottar regelmessige oppdateringer fra nettsider som f.eks nyhetssider, nettsteder, hjemmesider og blogger. Gjennom  å bruke RSS slipper du å oppsøke alle dine favoritt-nettsteder for å se om det er kommet noe nytt. Oppdateringer på sidene kommer til deg i stedet. Dette er riktignok bare mulig fra sider som tilbyr RSS. 

Bruk
Dette åpner for at man lettere har mulighet til å få med seg alle oppdateringene fra de ulike sidene man abonnerer på. Man vil spare mye tid på å slippe å oppsøke alle sidene jevnlig, og bruken blir mer effektiv. Ved å bruke RSS, kan man heller bruke tiden på å lese innholdet på sidene (eller vaske huset). 

Praksis
Flere moderne nettlesere har innebygget støtte for RSS. Man kan også bruke nettbaserte lesere som f.eks Google Reader. Her legger du inn det de sidene du ønsker å få oppdateringer på. Sidene som har RSS er merket med symolet [livemark.png][RSS.gif] eller [XML.gif]

Erfaringer
Jeg har liten erfaring med RSS da jeg ikke har brukt dette tidligere. Jeg kan derimot se for meg at jeg ikke kommer til å bruke dette så ofte, det har nok noe med hva en er vant til.  Men det er greit å kunne det allikevel. 

Ingen kommentarer: