tirsdag 4. november 2008

Rammefaktorer

Når man skal drive undervisning med IKT som verktøy for elevene, er det viktig å se på rammefaktorene. Er det knapphet på tilgjengelig utstyr kan det være vanskelig å ta i bruk dette. 
Jeg tenkte å skrive litt om antall elever på skolen og dataparken våres.

Kjerringøy Skole er en fådelt 1-10 - skole.
1. - 4.kl =  15 elever
5. - 7.kl = 9 elever
8. - 10.kl = 12 elever.

Forrige skoleår, og en måned av dette skoleåret, har jeg undervist på ungdomstrinnet, og kommer til å rette oppgavene mine mot denne aldersgruppen. 

På Kjerringøy Skole er vi godt stilt når det gjelder antall maksiner. Vi har 30 maskiner, hvorav 9 bærbare, fordelt på 36 elever.  I to (av tre) klasserom er det lerret og prosjektor, og lærer har også egen pc i klasserommet. 
Dette er et godt utgangspunkt for f.eks å bruke Fronter daglig i undervisninga.

Når det gjelder nett-tilgang hjemme, er det ikke alle elevene som har det. Det er derfor ikke like muligheter for alle dersom man skal basere hjemmearbeid på Fronter eller internettet. Skolen kan riktignok tilby elever å benytte skolens utstyr etter skoletid (men dette er ofte elever som bor i utkanten, og er avhengig av skoleskyss).



1 kommentar:

Unknown sa...

Hmm, dette er utfordringer som jeg ikke er vant til (fra høgskolen midt i Trondheim sentrum)... Interessant å bli mint på om at tilgang er en viktig forutsetning for bruk av LMS og Internett/IKT!