mandag 24. november 2008

Øving 4 - oppgave 1 - diskusjon


I dette innlegget skal jeg diskutere modeller, ideer og tiltak rundt følgende problemstilling:

"Skolenettet gir en utmerket tilgang til digitale læringsressurser. Hvert kompetansemål har en rekke læringsressurser knyttet til seg. Man gjenbruker bidrag som andre har skapt og organisert, nivå 1 på deling som arbeidsform. Gitt innholdet i dette notatet må nivå 2 og 3 være en programpolitisk målsetting. 
Hvordan kan man for brukere av skolenettet, tenkt på lærere i VGS, legge til rette for deling som arbeidsform på nivå 2 og 3"?

Deling av digitale læringsressurser kan defineres ulikt, men  i følge Norgesuniversitetets skriftserie deling av digitale læringsressurser, omfatter det både tekst, bilde, video, film, lyd, spill og simuleringer, presentasjoner, kurs, undervisningsopplegg og studietilbud. Ressursene kan være fagdidaktiske eller de kan være digitale datakilder som kan brukes og tilapsses til læring. 

Slik skolenettet er organisert i dag, har vi deling på nivå 1. Dvs deling av enkeltressurser, både fagdidaktiske og andre digitale kunnskapsressurser. Ressursene kan deles med/brukes av både lærere og elever. Det er mange gode og nyttige ressurser man kan ta i bruk.

Deling på nivå 2 er for eksempel deling av undervisningsopplegg. Nettstedet slideshare er et eksempel på slik deling (presentasjoner). I skolenettet kunne det vært en lignende mulighet ved at undervisningsopplegg var knyttet opp til kompetansemålene. Da vile det bli et meget godt og nyttig verktøy for lærere. Det ville og være tidsbesparende.

Dersom deling på nivå 2 skulle være tilgjengelig via skolenettet er det viktig med svært god struktur og merking (tagging) på læringsressursene. Er det ikke godt katogorisert, vil de fleste unngå å bruke det, og hensikten bli borte.

Web 2.0-teknologi tilrettelegger for enkel gjenbruk og deling, noe vi har fått en smakebit på gjennom dette studiet. Etter mitt syn finnes det ingen tvil om at dette kan være svært nyttig i dagens skole, både i grunnskolen og i høyere utdanning. Som lærer må man riktignok være kritisk og ta seg til til å vurdere slike kilder.

Det er verdifullt å kunne ta i bruk andre kilder enn det som står i læreboka. man vil kunne få et bredere utvalg og større utbytte. For de fleste unge i dag vil digitale læringsressurser være mer opptil deres hverdag enn kun læreboka.  De er dessuten vant til å dele gjennom sin private nettbruk.

Deling og gjenbruk er både tidsbesparende og faglig utviklende. Deling på alle nivå vil være med på å gi elever og studenter et bedre undervisningstilbud. 






Ingen kommentarer: