lørdag 15. november 2008

Øving 3 - oppgave 1 - Tagging


I dette innlegget skal jeg skrive om tagging. Jeg tar for meg hensikten med det, hvilken bruk det åpner for og hvordan det fungerer i praksis.

Tagging er et kategoriseringssystem.  Tags er nøkkelord, kategorier eller metadata og innebærer at et element (f.eks en nettside) blir kategorisert etter nøkkelord. Nøkkelordet forteller noe om innholdet.
Denne kategoriseringen gir orden, oversikt og struktur, og man kan lettere og raskere finne fram til det elementet man ønsker. 

På nettstedet del.icio.us  kan man merke sine bokmerker med tags, og de blir søkbare for alle. Dermed deler man sine beste nettsteder med andre, og det er enkelt å finne fram til gode sider. 

Tags følger ikke en fast standard eller retningslinjer for hvordan elementene skal kategoriseres. Tags er opprettet av en hvilken som helst bruker. Dette medfører at elementene kan bli kategorisert med et hvilket som helst ord som brukeren assosierer med elementet som skal tagges. En person kan velge å tagge et element med et annet nøkkelord enn en annen. Enkelte ganger kan dette skape noe forvirring. 

Min erfaring med tagging
Jeg har liten erfaring med tagging fra før. Jeg har riktignok lagt mine bokmerker i mapper på min egen maskin, men ikke via en nettbasert tjeneste som del.icio.us. Etter at jeg nå har jobbet med modul 3 og blitt bruker av del.icio.us, har jeg brukt det ofte. Jeg opplever det som svært nyttig, og da spesielt nettverksdelen. Dette kommer jeg helt sikkert til å fortsette med, samt dra med mine kolleger. Håper å få bygd meg opp en samling med mange gode pedagogiske nettsteder. 

Ingen kommentarer: